Vastuullisuus
Vastuullinen mediakanava
Suomen Ulkomainosliitto tukee liittoon kuuluvien yritysten vastuullista toimintaa ja yhdenmukaistaa vastuullisuuden näkymistä ja kehittämistä. Kehitämme vastuullisuustyötämme jatkuvasti.
Toteutamme konkreettisia toimenpiteitä sekä edistämme läpinäkyvyyttä ja johdonmukaista mittaamista. Tavoitteenamme on ennen kaikkea selkeät vastuullisuusteot nyt ja tulevaisuudessa.
Ympäristövastuu
Ulkomainosyritykset tekevät paljon työtä ympäristön eteen niin kierrätyksen kuin energiankulutuksenkin saralla. Liitto on antanut jäsenistölleen ja muille ulkomainonnan toimijoille suositukset toimenpiteistä, joilla voidaan säästää digitaalisten mainoslaitteiden käyttämää energiaa. Toimenpiteitä ovat muun muassa mainoslaitteiden sammuttaminen, valon kirkkaussensoreiden hyödyntäminen sekä mainospinnan enimmäiskirkkauden laskeminen.
Tutustu Ulkomainosliiton energiansäästösuosituksiin talvelle 2022–2023.
Liiton jäsenet ovat myös tarjonneet ilmaista mediatilaa Motivan Astetta Alemmas -kampanjalle. Diginäkyvyydellä on tavoitettu noin kuusi miljoonaa kontaktia Helsingin, Turun ja Tampereen keskustoissa.
Tulemme jatkossakin vahvistamaan Ulkomainosliiton roolia ympäristötyössä luomalla liiton yhtenäisiä toimintamalleja. Näin toimimalla tuemme kollektiivisesti koko ulkomainostoimialaa sekä vahvistamme toimijuuttamme merkityksellisenä ja vastuullisena mediakanavana.
Sosiaalinen vastuu
Ulkomainosliiton jäsenyritysten tavoitteena on olla vastuullinen ja tavoittava mediakanava, joka on sitoutunut tuomaan yhteiskunnalle oman panoksensa.
Ulkomainontaa käytetään kansalaisten valistamiseen ja tiedottamiseen heitä koskettavissa poikkeustilanteissa kuten pandemian ja energiakriisin aikana. Lisäksi ulkomainosyhtiöt tuottavat kaupunkilaisten elämää helpottavia ratkaisuja ja palveluja; esimerkiksi ylläpitävät joukkoliikenteen pysäkkikatoksia.
Liiton jäsenet toimivat yhteistyössä eri järjestöjen, kuten HelsinkiMission, SOS-lapsikylän, Unicefin ja MIELI Suomen Mielenterveys ry:n kanssa. Kumppanuuksien avulla pyritään kasvattamaan järjestöjen tunnettuutta ja saamaan järjestöjen työlle laajaa näkyvyyttä kaupunkikuvassa.
Taloudellinen vastuu
Taloudellisen vastuun osalta ulkomainosyhtiöt kantavat kortensa kekoon muun muassa tukemalla kotimaisia kulutusvalintoja ja työllistävät paikallisia toimijoita eri puolilla Suomea esimerkiksi erilaisten rakennusprojektien ja muun alihankinnan muodossa – ulkomainonnan työllistävä vaikutus on omaa luokkaansa media-alalla.
Lisäksi ulkomainosyhtiöiden liikevaihdosta iso osa palaa takaisin yhteiskunnalle muun muassa erilaisina maanvuokrina ja mainosrahoitteisina palveluina.
Onko kysyttävää ulkomainonnasta tai haluatko liittyä jäseneksemme?
Suomen Ulkomainosliitto tekee aktiivisesti yhteistyötä viranomaisten, oman jäsenkuntansa, mainos- ja mediatoimistojen sekä mainostajien kesken.